Kraków aktywnie angażuje młodzież w życie miasta! Ósma edycja Youth Krak Hack pt. „Zrób to lokalnie!” zachęcała do budowania społeczności wokół krakowskich Pracowni Młodych. To przestrzenie kreatywne, w których młodzież może się integrować i swobodnie spędzać wolny czas.
Hackathon zgromadził młodych innowatorów, których zadaniem było opracowanie projektów społecznych skierowanych do młodzieży. Uczestnicy na wykonanie zadania mieli zaledwie sześć godzin. Wydarzenie odbywało się równocześnie w pięciu lokalizacjach, a do udziału zgłosiło się 60 osób. W każdej pracowni młode osoby szukały rozwiązań na problemy, z którymi mierzą się na co dzień ich koledzy i koleżanki. Głównym celem hackathonu było opracowanie projektów, które – według uczestników – zintegrują młodzież. Uczestnicy musieli wykazać się kreatywnością, aby zaprojektować interesujące i wartościowe wydarzenie dla lokalnej społeczności.
Młodzi otrzymali wsparcie mentorów i moderatorów Pracowni, którzy cierpliwie i konsekwentnie pracowali z uczestnikami hakatonu nad przygotowaniem pomysłów. Według jednej z mentorek, Anny Mirzyńskiej: „takie projekty są wyjątkowo ważne, bo uczą młodych ludzi działania. Nie politykowania, nie udawania dorosłych, nie kłócenia się o to, co powinno znaleźć się w danym regulaminie czy uchwale tylko realnego działania! Jak się jest młodym człowiekiem to tego działania powinno się uczyć po to, żeby później w przyszłości być świetnym społecznikiem, politykiem wywodzącym się ze «społecznikowstwa», nauczycielem, mentorem”.
Jak dodaje Paulina Świątek-Wtorkiewicz, kierowniczka Referatu ds. Młodzieży, hackathon pełni ważną rolę w polityce młodzieżowej Miasta Krakowa, znanej pod nazwą „Młody Kraków”. O pozostałych inicjatywach skierowanych do krakowskiej młodzieży można przeczytać na stronie programu. Uczestnicy, zapytani o swoje wrażenia, chwalili miłą atmosferę i smaczną pizzę, które towarzyszyły procesowi kreatywnemu. Cztery z dziesięciu przedstawianych projektów, dotyczyły integracji osób starszych z młodymi. Młodzież zwracała także uwagę na rolę rozwiązań technologicznych we współczesnym świecie.
Uczestnikom towarzyszył element rywalizacji, dzięki któremu wszystkich łączyła chęć wygranej. Główną nagrodą było 3000 złotych dla zwycięskiej drużyny oraz tyle samo na zrealizowanie projektu! Gala hackathonu odbyła się 10 grudnia w Pałacu Potockich, gdzie zespoły prezentowały swoje pomysły. Niektóre drużyny skorzystały z nietypowych rozwiązań. Jednym z nich była prezentacja, podczas której uczestnicy wyszli na scenę z bananem przyklejonym taśmą do płótna (nawiązując do słynnego dzieła sztuki – “Komedianta” Maurizio Cattelana). W ten sposób zwrócili uwagę na problem braku wiedzy w zakresie sztuki współczesnej u młodzieży. Pozostając w temacie sztuki, tym razem muzycznej – interesującym i nieszablonowym podejściem do tematu wykazała się drużyna, która prezentowała pomysł trzymając w rękach płyty winylowe. Symbolizowały one propozycję kupna gramofonu i płyt do pracowni na ul. Daszyńskiego, aby móc organizować tam muzyczne sesje. Zwycięski pomysł należał do drużyny, która postanowiła uczyć młodszych i starszych jak załatwiać sprawy urzędowe przez internet.
Autorzy: Jakub Mądry, Natalia Bachorczyk