- 28 stycznia 2022 roku odbyło się kolejne spotkanie z cyklu Przyszłość Europy w rękach młodych poświęcone obszarowi zdrowia.
- Tematy poruszane przez prof. Teresę Sasińską-Klas dotyczyły możliwości działania w tym zakresie Unii Europejskiej przy obecnych jej kompetencjach, szczególnie w kontekście pandemii koronawirusa.
- Tej tematyki dotyczyła też późniejsza dyskusja uczestników w formie Socrates Cafe, którzy jednak dodatkowo poszerzyli poruszane kwestie między innymi o wątki takie jak zdrowie reprodukcyjne i psychiczne.

Zgodnie z opinią uczestników UE w zakresie systemów ochrony zdrowia powinna mieć głównie kompetencje wspierające, związane przede wszystkim z wydawaniem aktów niewiążących. Ze względu na konieczność stawiania czoła wspólnym problemom konieczny jest jednak rozwój wspólnej polityki zdrowotnej i stopniowe wyrównywanie różnic pomiędzy krajami członkowskimi w poziomie ochrony zdrowia (jednym z poruszanych w tym kontekście wątków była konieczność zbliżenia poziomu finansowania ochrony zdrowia w Polsce do średniej unijnej). Najbardziej oczywistym problemem wymagającym wspólnego działania są trendy demograficzne krajów UE, wymagające wypracowania wspólnych polityk senioralnych, migracyjnych i prorodzinnych. Inne wyzwania, takie jak przeciwdziałanie chorobom cywilizacyjnym (w tym uzależnieniom cyfrowym) czy zwalczanie dezinformacji w zakresie szczepień przeciwko SARS-COV-2 również wymagają wspólnego, międzynarodowego działania, obejmującego etapy precyzyjnego rozpoznawania problemów, wdrażania ich rozwiązań i przeciwdziałania im poprzez programy edukacyjne, bezpośrednio reagujące na zmiany i nowe trendy.
Kolejnym kluczowym wyzwaniem zauważonym przez uczestników rozmowy okazało się wzmocnienie opieki zdrowia psychicznego (szczególnie dla młodzieży): jest to wątek poruszany szczególnie często w kontekście (często dramatycznych) skutków psychologicznych pandemii koronawirusa i wielomiesięcznej izolacji. Skutki te wymagają jeszcze wielu lat intensywnych badań, które wydają się niezbędne do poprawnego rozpoznawania trendów i odpowiadania na te, które okażą się szczególnie niepokojące. Rozmówcy wskazali na konieczność zwiększania dostępu do specjalistów zdrowia psychicznego (przede wszystkim w szkołach), a także zwiększyć zachęty do ich kształcenia i zachęcać ich do podejmowania pracy w zawodzie i w Polsce. Podobna zachęta w wymiarze finansowym i strukturalnym odnosi się też do personelu medycznego, który dodatkowo powinien być zachęcany do wybierania specjalizacji, w których brakuje kadry. System ochrony zdrowia, zgodnie z opinią uczestników, wymaga jednak również bardziej systemowych zmian, m. in. podniesienia i uregulowania płac, wynagradzania kompetencji zarządzania systemem zdrowia i kompetencji cyfrowych rozwoju usług telemedycyny i zwiększenie liczby specjalistów. Takie zmiany mogą pozwolić na zwiększenie dostępności i skuteczności usług zdrowotnych, zmniejszenie czasu oczekiwania na korzystanie z nich i zmniejszenie konieczności korzystania z usług prywatnych.
Aspektem, na który uczestnicy spotkania położyli szczególny nacisk, jest jednak przede wszystkim edukacja zdrowotna, która może odbywać się w szkole w ramach programu nauczania. Taka edukacja powinna być zarówno skupiona na kwestii dbania o własne zdrowie (właściwe nawyki żywieniowe etc.), jak i interweniowania poprzez procedury pierwszej pomocy oraz rozpoznawanie manipulacji i fake newsów. Jest to szczególnie istotne w kontekście obecnego kryzysu zaufania do naukowców związanego ze szczepieniami na koronawirusa, a takie kompetencje pomogą młodym ludziom zaufanie to odbudować.
Jeśli sam/a chcesz wziąć udział w podobnych spotkaniach, podzielić się swoją opinią, czy przekazać rekomendacje do instytucji unijnych – koniecznie sprawdź stronę https://futureu.europa.eu i dołącz do wydarzeń organizowanych w ramach “Konferencji w sprawie przyszłości Europy”!
Kasia Kubik