Zabijanie kreatywności zwłaszcza u dzieci i młodzieży jest problemem wziętym z życia codziennego. Często słyszymy na czym polega nauka w szkole, chyba każdy zna powiedzenie „zakuć, zdać, zapomnieć”… Ucząc się dokładnej definicji z podręcznika, przepisując szereg niezrozumiałych informacji z tablicy, nie pomagamy sobie w nauce, a tym bardziej nie uczy nas to kreatywnego myślenia. Dlaczego zamiast pokazywać nam, jak patrzeć na coś z różnych perspektyw, używać innych metod, uczą jak wstrzelić się w klucz zadań? Mało tego, jesteśmy chwaleni za przestrzeganie określonych reguł, w których nie ma miejsca na własne rozwiązania.
Samodzielność myślenia to cecha, którą człowiek bez względu na wiek powinien posiadać. Każdy rodzi się z talentami, rzecz w tym, czy będzie je rozwijać. Podsumowując warto przytoczyć jeden z cytatów Kena Robinsona „Wielu niezwykle utalentowanych, genialnych, kreatywnych ludzi nie uważa siebie za takich, ponieważ to, w czym byli dobrzy, nie było w szkole doceniane”.
Nasze cele:
1. szerzenie idei kreatywnego myślenia
2. nagłośnienie problemu
3. rozpoczęcie dyskusji na temat koniecznych zmian w systemie edukacji
4. walka z obecnym systemem „zakuć, zdać, zapomnieć”
5. szerzenie idei tworzenia własnych inicjatyw społecznych i zmian w otaczającym nas świecie
6. rozwój umiejętności kreatywnego myślenia wśród młodzieży licealnej i edukacja na temat sposobów jej stymulowania
Głównym wydarzeniem tej inicjatywy jest organizacja jednodniowego forum w sali plenarnej Miasta Krakowa; konferencja składała się z 5 sesji, z warsztatami:
• kreatywność w biznesie – młode polskie startupy
• kreatywność w systemie edukacyjnym w Polsce i na świecie – dyskusja
• kreatywność artystyczna
• stymulacja kreatywności we współczesnym świecie
• biologiczno/psychologiczne spojrzenie
Były one prowadzone przez specjalistów. Przeprowadzona została również kampania informacyjna.