Dobre nawyki – czym są i jak je zbudować?

1
336

Nawyk to zmechanizowane działanie, które podejmujemy nie zastanawiając się na tym. Nie ma tutaj miejsca na dywagacje i rozterki, jest czyste działanie. Oczywiście każdy zdaje sobie sprawę z tego, że nawyki mogą być pozytywne, jak i negatywne. Najlepiej praktykować tylko te pozytywne nawyki, a także pracować nad tym, by te niekorzystne zmienić. Jednak łatwiej powiedzieć, trudniej zrobić.

Mówi się, że żeby wypracować w sobie nawyk, potrzebujemy 21 dni, a żeby go utrwalić, – 60. Może wydawać się to z początku ciężkie, ale satysfakcja jest ogromna, więc nie zniechęcaj się, tylko stale próbuj, aż w końcu się uda.

Zebraliśmy dla was kilkanaście przykładów nawyków, które dobrze jest wprowadzić w życie.

1)  Chodź spać o jednej porze i śpij minimum 6 h – chyba nie trzeba Ci mówić, że sen to podstawa, bez niego ani rusz! Sen pozwala na regenerację organizmu, jest lekiem na wszystkie bolączki . Gdy jesteś wyspany, to zapewne zauważyłeś, że masz więcej energii i chęci do życia, dlatego regularny sen to absolutny must-have.

2)      Czytaj codziennie przez 30 min przed snem – pomoże Cię to uspokoić myśli, mknące w głowie po całym dniu pracy czy nauki. Dodatkowo, ułatwi zasypianie, ponieważ odstawisz telefon, którego światło rozbudza. Ale najważniejsze jest to, że dzięki takiemu czytaniu po kilku tygodniach okaże się, że przeczytaliśmy całą książkę. I pamiętaj, że „not all readers are leaders, but all leaders are readers”.

3)  Jedz o równych porach pełnowartościowe posiłki – zdrowe jedzenie to paliwo, które napędza Twój organizm, dlatego zadbaj o to, żeby nie lądowało w nim śmieciowe jedzenie, tylko takie, które da nam siłę i energię do działania.

4)  Pamiętaj o aktywności fizycznej – nie musi to być od razu crossfit czy bieganie, ale jakakolwiek forma aktywności, która dotleni mózg i spowoduje napływ endorfin, co będzie nieocenione dla naszego organizmu. Pamiętaj, że wystarczy nawet codzienny 30 min spacer.

5)  Planuj – podstawą każdego sukcesu jest dobry plan, dlatego poświęć chwilę na zaplanowanie całego tygodnia, a także poszczególnych dni. Skupiaj się głównie na zadaniach, które są najważniejsze i konieczne do wykonania. Zobaczysz, że pod koniec dnia będzie Cię rozpierała duma z wykonanej pracy.

6)  Zjedz tę żabę – chodzi o to, żeby wykonać od razu zadania, do których czujemy niechęć, tak by „nie wisiały one nad nami jak cień”. Wykonując dane zadanie, możemy czuć się mało komfortowo, ale zaraz potem będziemy szczęśliwi, że mamy to już za sobą.

7)  Oszczędzaj – najlepiej ustalić określoną kwotę, którą będziesz odkładać co miesiąc – taka poduszka finansowa może nas uratować wtedy, kiedy będziemy tego najbardziej potrzebować.

8)  Codziennie pod koniec dnia podsumuj co udało Ci się zrealizować i doceń to. Takie podsumowania zwiększają naszą pewność siebie, a także korzystnie wpływają na realizację dalszych celów.

9)  Stosuj zasadę 2 minut – jeśli coś ma zająć Ci mniej niż 2 minuty to zrób to od razu.

10)  Nie narzekaj – pielęgnuj w sobie wdzięczność i dostrzegaj pozytywy w każdej sytuacji. Skupianie się na negatywach nic nie wniesie do rozwiązania problemu, a nawet go utrudni.

11)  Zaplanuj, że jeden dzień w tygodniu będziesz Offline – jeśli codziennie korzystasz z urządzeń elektronicznych, to taki dzień na łonie natury, bez telefonu może okazać się prawdziwym wybawieniem.

12)  Wychodź ze swojej strefy komfortu jak najczęściej – jakkolwiek okropnie to brzmi, to jednak należy przyznać, że człowiek najlepiej uczy się i rozwija wtedy, kiedy ma nad sobą presję otoczenia, a także gdy robi coś spoza swojej strefy komfortu. Dlatego próbuj stale czegoś nowego, co sprawia Ci trudności, bo będzie to na pewno cenne doświadczenie.

13)  Naucz się odpoczywać – odpoczynek to obowiązek, a nie tylko nagroda. Dostosuj rodzaj odpoczynku do swoich preferencji, może to być pójście na spacer, trening, zagranie w grę, śpiewanie, czytanie czy nawet sen.



Katarzyna   Imburska   –   jestem   studentką   III   roku   stosunków międzynarodowych   na   Uniwersytecie   Jagiellońskim.   Unia   Europejska   i współpraca państw w tej organizacji są tematem moich zainteresowań. Na portalu zajmuję się publikowaniem artykułów o możliwościach jakie daje UE w szczególności młodym ludziom. Prywatnie uwielbiam czytać książki, zwłaszcza literaturę piękną, a także wybierać się na wycieczki rowerowe i podziwiać piękno polskich krajobrazów.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here