Frederic Laloux w swojej książce „Pracować inaczej. Nowatorski model organizacji
inspirowany kolejnym etapem ludzkiej świadomości” opisał barwami etapy rozwoju organizacji – od tych pierwotnych po najbardziej inteligentne.
Oto ich charakterystyka:
1) Czerwona organizacja – w modelu tym pełnię władzy ma szef, który w sposób
absolutny rządzi. Pracownicy wykonują jego polecenia, ponieważ się go boją. Nie ma
między nimi żadnej zdrowej relacji.
2) Bursztynowa organizacja – decyzje podejmowane są w tym modelu nie przez szefa,
ale przez szefostwo, przez co panują sztywne zasady i hierarchia.
3) Pomarańczowa organizacja – pomimo obowiązującej hierarchii i głównych zasad, to
w organizacji nadrzędnym dobrem jest cel. Dlatego też pracownicy zyskują coraz
większą odpowiedzialność, co daje im więcej swobody w wykonywaniu zadań.
Pracownicy powinni charakteryzować się innowacyjnością i efektywnością.
4) Zielona organizacja – w modelu tym firma opiera się na tym, jakie wartości mają jej
pracownicy. Tzn. że od pracownika wymaga się kreatywności i zaangażowania.
Dodatkowo w modelu tym wysokie miejsce zajmuje klient.
5) Turkusowa organizacja – najwyższy etap, gdzie całkowicie zanika hierarchia, a
działalność firmy nie tyle polega na obsadzeniu konkretnych stanowisk pracownikami, co
skupieniu się na wykonywaniu przez nich funkcji. Oznacza to, że każdy ponosi
odpowiedzialność za swoje działania, każdy jest w tym samym stopniu zaangażowany
i każdy decyduje za siebie.
Turkusowa organizacja opiera się na trzech filarach: samozarządzaniu, pełni i na celu
ewolucyjnym. Samozarządzanie zostało już przytoczone, chodzi o zniesienie hierarchii i
podziału na szefa oraz pracownika. Podejście takie sprawia, że pracownik jest bardziej
odpowiedzialny za swoją pracę i uczy się tak ją wykonywać, aby osiągać wyznaczone cele.
Pełnia oznacza pełną swobodę głównie, jeżeli chodzi o zachowanie. Nie jest tak więc, że
gdy przychodzi się do pracy to należy zostawić swoje problemy, np. rodzinne w domu. Tylko
osoba oprócz wiedzy i kompetencji, przynosi do pracy także emocje, wartości i cele.
Cel ewolucyjny – chodzi o planowanie przyszłości firmy nie na podstawie wykresów,
statystyk, liczb czy raportów, ale kierowanie się otoczeniem i słuchaniem głosu
pracowników.
Dlaczego publikujemy ten wpis i dlaczego powinno się dążyć do organizacji turkusowej?
Ponieważ jest to obecnie absolutna nowość. W Polsce dopiero kilkanaście firm funkcjonuje w
taki sposób, ale trend ten zaczyna wzrastać, więc jeśli chcesz odnaleźć się na rynku warto
dokształcić się w tym zakresie, poprzez lekturę książek czy szkolenie.
Na podstawie:
https://jirasolutions.pl/kolory-w-organizacji/
https://poradnikpracownika.pl/-barwy-organizacji
Kasia I.